My Healthy Lifestyle | Duurzaam afvallen

21:13

De zomer komt er weer aan. De gedachtes aan warme, zwoele dagen, rokjes en jurkjes en lekker in het zonnetje zitten laten onze hartjes weer sneller kloppen. Ook laat de gedachte aan de zomer ook de harten van ons vrouwen weer sneller kloppen. Want wie is er al summer proof? Wie heeft die overtollige kilo'tje alweer weggewerkt? Ikke niet.. en ik sta nog wel op het punt om te gaan trouwen.. slecht hé? Vandaag een stukje hierover..


 Diëten
Al zolang ik weet ben ik aan het worstelen met mijn gewicht.  Het woordje afvallen is dan ook regelmatig hier in het huis te horen. En natuurlijk probeer je dit vaak door te gaan diëten. 101 methodes zijn er die je allemaal hetzelfde beloven, een slank en strak lichaam in en bepaalde tijd. Dat het verschrikkelijk veel moeite, energie, stress en doorzettingsvermogen kost, wordt er natuurlijk niet bij verteld. Oh en of het allemaal wel zo gezond en verantwoord is, laten we natuurlijk helemaal maar achterwege. Ik heb al verschillende diëten geprobeerd, van Sonja Bakker tot Bodieboost. De één werkte beter als de ander. Vooral met Sonja Bakker viel ik goed af. Het was afzien, maar het werkte. Voor eventjes, want al snel zaten die kilo's er weer aan.

 Frustratie
Frustratie door het diëten. Je mag ineens niet meer eten wat je lekker vind, je moet overal bij opletten en het water komt je de neus wel uit. Is er ook een leuk dieet?  Door deze frustratie en het feit dat als je minder eet dan je nodig bent, je lichaam gekke dingen gaat doen, houd je het vaak ook niet lang vol. Tenminste, ik de laatste paar jaar dus niet meer. En door deze frustratie.. jawel ga je weer meer eten. En daar zijn je overtollige kilo's weer, plus hun extra vriendjes.

 Extra bewegen
Het dieet werkt niet, je komt alleen maar aan, je bent gefrustreerd en daarom heb je maar extra chocolade in huis gehaald en je hebt ook geen zin om te sporten. Dat laatste moet ik even verbeteren, sporten kan best leuk zijn, als je iets vind wat je ook echt leuk vind om te doen. En als je lichaam dit toelaat. Zonder sporten doet mijn lichaam al naar genoeg namelijk, ik hield de sportsessies op de sportschool met mijn klachten dus ook echt niet vol!  Fietsen, wandelen en zwemmen zijn de enige aanbevelingen van de fysiotherapeut aan mij. Maar zelfs een uurtje wandelen is soms al teveel. Dus hoe ga je dan afvallen als je niet extra kan gaan bewegen?

( Bron: Visual)

Tja en dan.. Accepteren dat je maar iets zwaarder bent? Dit heb ik dus de afgelopen maanden geprobeerd en dat werkt ook niet. De behoefte om weer iets te gaan veranderen begint te borrelen. Zou het door het lekkere weer komen of door het feit dat ik me niet meer 'mooi' en 'aantrekkelijk' voel?  Niet de beste gevoelens voor een aanstaande bruid. Tijd om er weer iets aan te gaan doen dus. En dit ga ik doen onder het mom van Duurzaam afvallen. 

➳  Duurzaam afvallen
Stapje voor stapje wil ik vanaf nu dingen gaan veranderen. De ene week zal ik mij meer gaan bezig houden met meer bewegen en gezonder te gaan eten en de andere week kan dit betekenen dat ik die koekjes zal laten staan. ( oh en daarna zal ik het natuurlijk blijven uitvoeren hihi)  Kortom, dit gaat lang duren en ik ga zeker geen kilo's verliezen voor ons huwelijk maar hopelijk is het wel beter en leuker vol te houden én ook blijvend. Op deze manier wil ik de weg van diëten achter mij laten en de weg naar een gezond en sterk lichaam inslaan.

Hoe vaak ik hierover ga schrijven weet ik nog niet. Of het gaat lukken weet ik ook niet, maar de gedachte aan een vers bereide salade, sapjes, vers fruit en gezonder leven in het algemeen klinken al goed toch? Wel weet ik dat ik het ga proberen, en dat ik er hier op Kersenbloesems over zal gaan schrijven. Puur om mijzelf te blijven herinneren waarom ik besloten heb om dit zo te gaan aanpakken. En zie hier, het eerste artikel van de nieuwe rubriek: My Healthy Lifestyle is geschreven

You Might Also Like

6 Reacties

  1. Heel veel succes, een kleine tip: kijk ook naar je koolhydraten... Aangezien je door je ziek zijn (als ik het zo mag noemen) minder beweegt heb je ook minder nodig. Voor mij was dit ook een ontdekkingstocht aangezien ik een bureau baan had. Ik had opeens zo veel minder nodig dat ik amper nog brood at.

    Stap voor stap kom je er wel, leer vooral gezond en lekker koken! Dan wordt het alleen maar lekkerder en leuker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Elisa! En dit is inderdaad hoe ik het wil doen. Geen korte deadlines meer, geen jojo effecten meer, geen calorieën meer tellen maar gewoon gezonde voedingsmiddelen eten en proberen steeds meer te gaan bewegen (gedoseerd voor mijn doen dan). Hopelijk wordt het dan inderdaad zo leuk en gemakkelijk dat ik mijzelf dit aan wen en dat het dan gewoon onderdeel van mijn dag wordt. Het lijkt mij zo fijn dat ik over een aantal jaar het woordje afvallen en diëten gewoon achter mij kan laten!

      Verwijderen
  2. Succes!

    En niet afvallen voor je bruiloft is geen must hoor! Ik mag van mijn familie niet afvallen, heb normaal gewicht, anders wordt ik zo botterig... (nou ik dacht er iets anders over...)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het kan natuurlijk zijn dat je voor je bruiloft nog snel even wat kilo's kwijt wil, maar als je echt duurzaam wilt afvallen begin dan eens niet met dingen schrappen of weglaten, maar eerst eens iets toevoegen! Namelijk elke ochtend een reuzegrote smoothie (een halve liter, je kunt hem ook in delen opdrinken over de morgen verdeelt) gemaakt van voornamelijk bladgroenten met een banaan voor het lekkere zoete smaakje en als je wilt kun je er nog superfoods doorheen gooien. Je voelt je al snel energieker, krijgt minder behoefte aan zoet (begin de dag met een cracotte met light jam en je blijft de hele dag door zoeken naar zoetigheid). En na een paar weken merk je dat je smaak en behoefte veranderen, je voelt je lekkerder en gezonder en maakt dan makkelijker bewuste en goede keuzes omdat je langzaam de juiste weg op gaat. Dan kun je andere suikermomenten ook makkelijker achterwege laten en dus minder koolhydraten binnenkrijgen en gaan afvallen, als dat al niet begonnen is door de smoothie. Van hier uit kun je persoonlijke veranderingen doorvoeren als geen suiker meer, geen tarwe of geen vlees. Of wie weet wel allemaal, als je echt duurzaam goed wilt zijn voor je lichaam en geen dingen meer wil eten die geen voeding maar vulling zijn. Succes en als je wilt kun je meer lezen op mijn blog over suiker http://heidiovergaauw.blogspot.nl/search/label/suikervrij en superfoods.http://heidiovergaauw.blogspot.nl/search/label/suikervrij.. Maar vooral heel veel succes en een fijne dag op je bruiloft. Tenslotte maakt het niet uit hoeveel je weegt die dag, maar hoeveel je liefhebt!
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je bericht Heidi. Ik ga nu deze keer (zoals beschreven) niet voor de snelle weg door snel willen afvallen door voedingsmiddelen te scrappen maar simpel weg betere keuzes te gaan maken. Zodat ik over vijf jaar nog steeds op de goede weg zit en niet alweer naar een dieet aan het kijken ben.

      Verwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥